A futás a térdízületeket kezeli

a futás a térdízületeket kezeli

Térdfájás Nincsenek megjegyzések A mindennapi rendszeres mozgás egyik legkönnyebben elérhető formája a futás. Nem mindegy azonban, hogy hogyan futunk.

A futás egy ortopéd szakorvos szemével Az ortopéd orvos szemével a futás napjainkban egyre népszerűbbé válik hazánkban is, ezrek róják köreiket városszerte, országszerte különböző talajon koptatva futócipőiket. A futás mellett kardoskodók azzal érvelnek, hogy a javítja az életminőséget, akár az élethosszt megnövelheti. Az ismert belgyógyászati betegségekre való áldásos hatása mellett mértékkel végezve a futóedzéseket az osteoporosis csontritkulás is javítható. A gyaloglás mellett a futás a legolcsóbb és legkönnyebb testedzési forma. A sérülések legtöbbje a túlzott igénybevételnek köszönhető.

Azért, mert futás közben és utána gyakran érezzük a térd kisebb-nagyobb fájdalmát. Ezt a fájdalmat legtöbbször a térd túlterhelése okozza.

Ez persze nem a véletlen műve. A futás során ugyanis gyakran testsúlyunk háromszorosa is nehezedik a térdünkre. A nem szteroid gyulladáscsökkentő osteochondrosis ez jelentős többletterhelést okoz.

A térd betegségei

Éppen azért, hogy a futásnak ne legyenek fájdalmas következményei, oda kell figyelni néhány dologra. Nem kell komoly térdsérülésre gondolni.

a futás a térdízületeket kezeli térdgyulladás kezelése

Sportoláskor az erősen igénybe vett ízületeket gyakran érik olyan apró, kisebb sérülések, amelyek önmagukban, külön-külön nem jelentenének nagy gondot.

Ezek az apró, sorozatos sérülések, mikrotraumák azonban összeadódnak, és előbb-utóbb az adott ízület túlterheléséhez vezethetnek. Térdfájás a futás miatt Ilyen túlterheléses sérülés fordulhat elő például futás során a bokában és a térdben, vagyis a futás közben legintenzívebben igénybe vett két ízületben.

A sok kis apró sérülés, húzódás, rándulás, szakadás több dolog együttes vagy pedig külön-külön is jelentkező következménye lehet. A futás közben leginkább a térdízületben fordulnak elő kisebb-nagyobb sérülések többek között a bemelegítés elmaradása, a rossz futótechnika, az edzés túl gyors ütemben emelkedő intenzitása, a nem megfelelő futócipő vagy éppen a futásra nem igazán alkalmas kemény talaj miatt.

Nézzük ezeket részletesen. Mi okozhatja a térd fájdalmát futás után vagy közben?

Nem, a futás nem teszi tönkre a térded! | Well&fit

A terhelés túl gyors ütemű növelése Gondoljon csak bele abba, hogy csak 2 kilométert fut. Ez máris legalább lépést jelent a táv lefutásakor.

Futás közben, amikor lábát lendíti előre, akkor combizma megfeszül, és a futás a térdízületeket kezeli így generált erőt a combizom a térdkalácson át átadja a lábszárra is. A jobb és a bal lábára is alkalommal a két kilométer lefutása során. Ez minden egyes lépéskor a combizom ennyi feszülését és elernyedését jelenti.

Ami sokak életét megnehezíti -Térdfájdalom

Ha növeli a lefutott távot, akkor még több feszülésre-elernyedésre készteti combizmát és lába izmait. Ha futás közben az ízmaira, ízületeire, lábára, térdére ható terhelést nem lassan, fokozatosan növeli, hanem hirtelen emel a futás intenzitásán, vagy pedig a lefutott távon, akkor az izmai és ízületei a megfelelő fokozatosság elmaradása miatt nem tudnak hozzászokni a megnövekedett terheléshez.

Ugye abban egyetértünk, hogy nem az olimpiai aranyért, hanem az egészségéért fut? Ha pedig így van, akkor annál hosszabb lehet egészséges élete, minél körültekintőbb lesz. Márpedig ehhez a futás a térdízületeket kezeli az is, hogy lassan, fokozatosan növelje az egy edzés alatt lefutott távot.

Így kíméljük a térdet futásnál

Minél idősebb, annál lassabban növelje a megtett kilométerek számát. Ha túl gyorsan emeli terhelést, akkor hamar túlterheli a térdét.

  • A futás egy ortopéd orvos szemével - autosiskolamiskolc.hu
  • Így kíméljük a térdet futásnál - HáziPatika
  • A térd betegségei A térd betegségei Legnagyobb és legbonyolultabb ízületünk — a térdízület — problémái véglegesen és következmény nélkül csak szakértő orvosi beavatkozásra gyógyulnak.

A túlzott ütemű terhelésnövekedés hatására legtöbbször a térdkalácshoz tapadó patella-ín területén olyan gyulladás alakul ki, ami miatt átmenetileg szüneteltetni is kellhet a futását. Túlsúly, ami túlterheli a térdet Futás közben testsúlyunk szorosa is nehezedik a térd ízületeire.

a futás a térdízületeket kezeli fájdalom a csípő oldalán

Ha emellett még jelentős túlsúllyal is küzd, akkor a felesleges kilók még pluszban szoros terheléssel tovább terhelik a térdet. Ez pedig viszonylag gyakori probléma, hiszen sokan éppen felesleges kilóik leadásáért kezdenek el futni.

Ez természetesen dícséretes elhatározás. Jelentős túlsúly esetén azonban első körben a térdízület kímélése érdekében ajánlatosabb térd chondromalacia kezelés a térdet nem terhelő úszás, vagy a kerékpározás, ahol a testsúly jelentős részének cipelését átveheti a nyereg. Ha pedig a térdet kevésbé terhelő mozgásformák helyett mégis a futás mellett dönt, akkor az első időszakban a futás ne az erősödésre, a robbanékonyság vagy az állóképesség növelésére, hanem a súlyfelesleg minél hamarabbi eltüntetésére irányuljon.

Ez pedig adott esetben azt is jelentkezi, hogy lassabb ütemben fusson. Ezzel is kevésbé növeli meg a térdére eső terhelést. Vagy pedig jelentősebb túlsúlynál érdemes kiadós sétával, a futás a térdízületeket kezeli megszabadulni a plusz kilóktól.

Erre azért figyeljen oda, mert minél hamarabb eltünteti a súlyfelesleget térde teherhordó ízületeiről, annál a futás a térdízületeket kezeli tud elkezdeni majd plusz terhek nélkül térdízületét kímélő módban futni.

a futás a térdízületeket kezeli fájdalomcsillapító a bokaízület artrózisában

Bemelegítés és a nyújtás elmaradása A terhelés fokozatos növelése mellett az alapos bemelegítésre, és a futás végén esedékes nyújtásra, lazításra is figyeljen oda. Izmai módszeres bemelegítésével jelentősen csökkenti a sérülés, a húzódás veszélyét.

kiadványok